Sähköauto
Ilmasto- ja ympäristönäkökohtia pidetään tärkeimpänä perusteena ladattavan auton valitsemiselle, mutta muita syitä ovat toimintamatkojen piteneminen, latausasemien yleistyminen ja edullisemmat käyttökustannukset. Lisäksi uuden teknologian herättämä kiinnostus vetoaa ostajiin.
Sähköautojen akkujen kestävyyteen on liittynyt useita myyttejä, mutta kun sähköautoja on ollut markkinoilla joitakin vuosia, näyttää siltä, että niiden akut kestävät auton koko käyttöiän ja vielä pidempäänkin.
Nissan on arvioinut sähköauton akun kestävän keskimäärin 22 vuotta. Sähköauton keskimääräinen käyttöikä on 10 vuotta. Toisin sanoen haasteena ei ole nykyisten sähköautojen kestoaika vaan mitä niille pitää tehdä, kun auto saapuu elinkaarensa päähän.
Tesla-malleilla oli pisin toimintamatka 21.5.2019. Teslan mallien jälkeen seuraavien sähköautojen toimintamatkat ovat pisimmät:
- Hyundai Kona EV
- Opel Ampera-e
- Jaguar I-Pace
- Kia e-Niro
- Kia e-Soul
- Audi e-tron 55 quattro
- Renault ZOE R400
- BMW i3 120Ah
- VW e-Golf 36 kWh
- Nissan LEAF 40 kWh
Sähköauto ladataan yhdistämällä se virransyöttöön kotona tai työpaikalla. Kotona lataamista varten on turvallisinta asennuttaa erillinen kotilaturi. Pitkillä matkoilla tarvitaan joskus pikalatausta perille pääsemiseksi. Pikalataus on mahdollista täällä. Pikalatausasemat merkitsevät sähköautoille samaa kuin huoltoasemat polttomoottoriautoille. Täällä tavallisen sähköauton akun voi ladata kesäisin puolessa tunnissa (kylmällä säällä aikaa kuluu enemmän).
Sähköauton lataamiseen kuluva aika määräytyy sen akkujen koon mukaan.
Nissan Leafin, Volkswagen e-Golfin ja BMW i3:n kaltaiset sähköautot on nopea ladata. Niiden akkujen lataaminen 20:sta 80:een prosenttiin kestää noin 20–30 minuuttia akun lämpötilan ja ulkolämpötilan mukaan.