Auton akku
Usein kysytyt kysymykset ja vastaukset auton akusta.
Kyllä, auton akku voi jäätyä ja vaurioitua talvella, jos sitä ei ole ladattu. Lyijyakkujen elektrolyyttineste koostuu veden ja rikkihapon seoksesta. Täyteen ladatun akun tilavuudesta lähes 40 % on rikkihappoa ja loput vettä. Kun akun varausta puretaan, rikkihappo sitoutuu sen levyihin. Kun akun varauksen purkaminen jatkuu, elektrolyyttinesteen vesipitoisuus kasvaa. Siksi tyhjä akku voivat jäätyä pilalle jo muutamassa pakkasasteessa. Jos pidät akun täyteen ladattuna, jäätymisen vaaraa ei ole.
Yleismittari (jota kutsutaan myös volttimittariksi) on erittäin hyödyllinen, kun sinun on tarkastettava lataus ja auton akun kunto. Saatavana on monia erilaisia yleismittareita, joten suosittelemme, että tutustut sen käyttöohjeeseen. Tässä tulee yleisen tason ohje:
- Aseta yleismittari mittaamaan oikeaa jännitealuetta (suunnilleen 10-20 volttia).
- Kiinnitä liittimet akun plusnapaan vasten ja maa- tai miinusnapaan.
- Moottori ei käy: Laite osoittaa, että akkua ei ole ladattu. Jännite määräytyy valon tai muun laitteen kulutuksen mukaan, mutta se ei saisi alittaa 12 volttia.
- Moottori käy: Mittari osoittaa latausjännitteen. Alkaen 13,5 voltista. Täyteen ladatun, hyväkuntoisen akun jännite on 14,4 volttia.
Täyteen ladatun akun jännite on noin 12,7 volttia. Älä anna jännitteen laskea liikaa, ennen kuin lataat akun – ei koskaan alle 12,4 volttia. Tarkista jännite säännöllisin väliajoin.
Kyllä. Akuista tulee räjähtävää kaasua erityisesti latauksen aikana, joten tällöin aiheutuu räjähdysvaara. Akussa muodostuu kaasuja aina jonkin verran, kun vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi.
Näiden kaasujen seos on erittäin räjähdysherkkä laajalla pitoisuusalueella. Koska vetykaasu on ilmaa kevyempää, on tärkeää välttää akun asentamista paikkoihin, joihin voi ilmaantua kaasutaskuja, koska niihin voi muodostua räjähtäviä kaasupitoisuuksia.
Pieni kipinä riittää sytyttämään kaasuseoksen ja aiheuttamaan voimakkaan räjähdyksen. Siksi on erittäin tärkeää käsitellä akkuja varovasti ja noudattaa turvallisuusohjeita. Katso akuissa näkyvät varoitukset.
Kaasuja muodostuu eniten, kun akkua ladataan, mutta kaasua muodostuu myös akun purkautuessa ja sitä varastoitaessa. Muista, että myös suljetuista akuista voi vapautua jonkin verran kaasua, joten myös niitä täytyy käsitellä varovasti.
Akun kesto vaihtelee suuresti käyttöalueen ja käyttötavan mukaan. Normaalissa käytössä henkilöauton akun keskimääräinen käyttöikä on noin 5-6 vuotta ja kuorma-auton akun noin 3 vuotta.
Jos auto ei käynnisty tai sen käynnistäminen on vaikeaa, akku voi olla huonossa kunnossa. Kun käännät virta-avainta ja yrität käynnistää auton, kuulet napsahtavan tai tikittävän äänen. Tämä osoittaa, että vika on akussa eikä auton moottorissa tai laturissa. Yritä käynnistää auto apukäynnistyskaapeleilla. Jos et vieläkään saa moottoria käyntiin, vika on todennäköisesti akussa.
Irrota ensin akkukenkä akun miinusnavasta. Varmista, että et irrota muita elektronisia laitteita, kun akkua ladataan. Varmista, että kiinnität akkulaturiin plus- ja miinuskaapelit akkuun oikein (pluskaapeli plusnapaan ja miinuskaapeli miinusnapaan). Työnnä sitten akkulaturin sähköpistoke pistorasiaan. On suositeltavaa ladata akkua yön yli. Kun irrotat akun latauksesta, tee toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä. Etkö tiedä varmasti, miten se tehdään? Soita silloin numeroomme 0100-2424.
Autoosi voi sopia monenlaisia akkuja. Helpointa on valita akku käyttämällä auton rekisterinumeroa. Voit myös hakea automerkin ja mallin tai mittojen sekä teknisten tietojen perusteella.
Etkö tiedä varmasti, mikä akku sopii autoosi? Soita Vikingille numeroon 0100-2424 ja anna rekisterinumerosi, niin asiakaskonsulttimme selvittävät, mikä akku sopii autoosi.
Sulfatoitumista tapahtuu, jos akkua säilytetään pitkään varaus osittain tai kokonaan tyhjentyneenä. Tällöin akun varausta purettaessa muodostuvaa lyijysulfaattia kiteytyy.
Kiteytyminen vaikeuttaa akun lataamista ja vähentää akun kapasiteettia.
Jos sulfatoitumisen annetaan pahentua muutaman kuukauden aikana, akku vaurioituu. Siksi on tärkeää varmistaa, että akut ladataan täyteen.
Pidä auton akku puhtaana ja moottoritilassa hyvä ilmanvaihto, sillä kosteus ja lika voivat saada aikaan pieniä sähkövirtauksia akun runkoa pitkin, jolloin akku itsepurkautuu tavallista nopeammin. Auton akku on myös aina kiinnitettävä. On suositeltavaa säilyttää se huoneenlämmössä.
Voi olla fiksua ladata auton akku muutaman kerran talven aikana, mutta on erittäin tärkeää, että se tehdään oikein, jotta ei aiheudu ongelmia.
Irrota ensin akkukenkä akun miinusnavasta. Varmista, että et irrota muita elektronisia laitteita, kun akkua ladataan.
Varmista, että kiinnität akkulaturiin plus- ja miinuskaapelit akkuun oikein (pluskaapeli plusnapaan ja miinuskaapeli miinusnapaan).
Työnnä sitten akkulaturin sähköpistoke pistorasiaan.
On suositeltavaa ladata akkua yön yli. Kun irrotat akun latauksesta, tee toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä.
Etkö tiedä varmasti, miten se tehdään? Soita silloin numeroomme 0100-2424.
Auton akun latausaika riippuu lataustavasta, mutta yleisesti ottaen auton akkua voidaan ladata yön yli.
Jos käytät noin 5,5 ampeerin akkulaturia, lähes tyhjä akku voidaan ladata täyteen 24 tunnin kuluessa.
Jos akku on likainen ja kostea, sen pinnalla voi esiintyä ryömintävirtaa. Tällöin itsepurkaantumisen vaara kasvaa ja pitkällä aikavälillä akku voi vaurioitua.
Lataa akku aina täyteen, ennen kuin laitat sen säilytykseen. Säilytä akku viileässä ja kuivassa paikassa. Tarkista jännite säännöllisin väliajoin.