Milloin auton akku täytyy ladata?
Täyteen ladatun akun jännite on noin 12,7 volttia. Älä anna jännitteen laskea liikaa, ennen kuin lataat akun – ei koskaan alle 12,4 volttia. Tarkista jännite säännöllisin väliajoin.
Aiheiseen liittyvät FAQ:t
Kyllä, auton akku voi jäätyä ja vaurioitua talvella, jos sitä ei ole ladattu. Lyijyakkujen elektrolyyttineste koostuu veden ja rikkihapon seoksesta. Täyteen ladatun akun tilavuudesta lähes 40 % on rikkihappoa ja loput vettä. Kun akun varausta puretaan, rikkihappo sitoutuu sen levyihin. Kun akun varauksen purkaminen jatkuu, elektrolyyttinesteen vesipitoisuus kasvaa. Siksi tyhjä akku voivat jäätyä pilalle jo muutamassa pakkasasteessa. Jos pidät akun täyteen ladattuna, jäätymisen vaaraa ei ole.
Yleismittari (jota kutsutaan myös volttimittariksi) on erittäin hyödyllinen, kun sinun on tarkastettava lataus ja auton akun kunto. Saatavana on monia erilaisia yleismittareita, joten suosittelemme, että tutustut sen käyttöohjeeseen. Tässä tulee yleisen tason ohje:
- Aseta yleismittari mittaamaan oikeaa jännitealuetta (suunnilleen 10-20 volttia).
- Kiinnitä liittimet akun plusnapaan vasten ja maa- tai miinusnapaan.
- Moottori ei käy: Laite osoittaa, että akkua ei ole ladattu. Jännite määräytyy valon tai muun laitteen kulutuksen mukaan, mutta se ei saisi alittaa 12 volttia.
- Moottori käy: Mittari osoittaa latausjännitteen. Alkaen 13,5 voltista. Täyteen ladatun, hyväkuntoisen akun jännite on 14,4 volttia.
Kyllä. Akuista tulee räjähtävää kaasua erityisesti latauksen aikana, joten tällöin aiheutuu räjähdysvaara. Akussa muodostuu kaasuja aina jonkin verran, kun vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi.
Näiden kaasujen seos on erittäin räjähdysherkkä laajalla pitoisuusalueella. Koska vetykaasu on ilmaa kevyempää, on tärkeää välttää akun asentamista paikkoihin, joihin voi ilmaantua kaasutaskuja, koska niihin voi muodostua räjähtäviä kaasupitoisuuksia.
Pieni kipinä riittää sytyttämään kaasuseoksen ja aiheuttamaan voimakkaan räjähdyksen. Siksi on erittäin tärkeää käsitellä akkuja varovasti ja noudattaa turvallisuusohjeita. Katso akuissa näkyvät varoitukset.
Kaasuja muodostuu eniten, kun akkua ladataan, mutta kaasua muodostuu myös akun purkautuessa ja sitä varastoitaessa. Muista, että myös suljetuista akuista voi vapautua jonkin verran kaasua, joten myös niitä täytyy käsitellä varovasti.