Ladatako sähköauto kotona vai matkalla? Tämä sinun on syytä tietää

14.05.2021

Mietitkö, onko kotona oltava latauspiste, jos aiot hankkia sähköauton? Tai miten lataat kaikkein tehokkaimmin? Tässä on tarpeellinen opas kaikille uusille sähköautojen omistajille.

Moni ostaa tällä hetkellä ensimmäisen sähköautonsa, ja silloin on paljon kysyttävää – etenkin lataukseen liittyen. Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää – ja mitä eroa oikeastaan on salamalatureilla ja pikalatureilla? Pitääkö kotona olla latauspiste, jos on sähköauto?

On luonnollista haluta vastauksia kaikkiin näihin kysymyksiin – oletpa sitten harkitsemassa sähköautoa tai olet jo ostanut sellaisen.

Tämä sinun on tiedettävä akuista ja sähköautoista

Sähköautot ovat monella tapaa yksinkertaisempia kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottorilla kulkevat autot. Sähkömoottorissa on vai muutamia osia verrattuna bensiini- ja dieselmoottoreiden satoihin osiin. Akut ovat suhteellisen monimutkaisia, mutta käyttäjänä niihin voi suhtautua sinänsä kuten muihinkin akkuihin – vain laajemmassa mittakaavassa.

Sähköautoakuista puhutaan mielellään, mutta todellisuudessa sähköautoissa on akkupaketit. Useammat solut on pakattu yhteen suuremmiksi osiksi – jotka puolestaan kootaan kokonaiseksi akuksi.

Akun koko

Sähköautojen akkukoko mitataan kilowattitunteina, joka yleensä lyhennetään kWh. Tämä on termi, joka kertoo jotain siitä, kuinka paljon energiaa akkuun mahtuu.

kWh kertoo siitä, kuinka paljon energiaa tietty teho (Watti) kehittää yhden tunnin aikana.

Sähköauton akun koko vaihtelee autovalmistajien ja mallien välillä, mutta yleisesti voi sanoa, että suurempi kWh tarkoittaa pidempää kantamaa. Nykyään käytössä on sähköautoja, joiden akkukapasiteetti on noin 30 kWh ja jopa noin 100 kWh.

Latausstandardit

Viime vuosina on käytännössä ollut kolme standardia pikalataukselle – ja yksi yhteinen hidaslataukselle (lataustapa 2).

Japanilaisissa autoissa on käytetty CHAdeMO-nimistä järjestelmää siitä lähtien, kun modernit sähköautot tulivat markkinoille noin 10 vuotta sitten. Nämä olivat myös Norjan suosituimpia pikalatureita monen vuoden ajan, sillä japanilaiset sähköautot hallitsivat pitkään markkinoita.

Latausstandardit

Kun eurooppalaiset ja amerikkalaiset autonvalmistajat (Teslaa lukuun ottamatta) alkoivat kehittää sähköautoja hieman myöhemmin, he valitsivat toisen standardin: CCS (Combined Charging System).

Ne saapuivat Norjaan vuoden 2013 tienoilla, mutta ovat sen jälkeen jatkuvasti yleistyneet. Nykyään jotkut japanilaiset autonvalmistajat ovat myös päättäneet toimittaa autojaan CCS-järjestelmällä, ja se voi viitata siihen, että siitä tulee jatkossa hallitseva standardi.

Tesla päätti lisäksi kehittää oman latausverkostonsa, jossa on omat pistokkeet, jotka toimivat vain omissa malleissa. Uusimmat Tesla-mallit tukevat kuitenkin CCS:ää, ja vanhemmissa malleissa voidaan käyttää myös CCS:ää yhdessä adapterin kanssa.

Latausnopeus – Kuinka nopeasti voi ladata?

Latausnopeus riippuu sekä autosta että käyttämästäsi laturista sekä lämpötilasta ja myös siitä, kuinka paljon virtaa akussa on jäljellä. Yleisesti ottaen voi sanoa, että pullonkaulaksi muodostuu auto, jos käyttää salama- tai pikalaturia, kun taas syötetyn tehon määrä on rajoitteena tavallisella latausasemalla tai kotona ladattaessa.

Laturit toimivat kilowatteina mitatulla teholla. Tehokkaimpien salamalaturien teho on nyt 350 kW, mutta toistaiseksi on vasta muutamia autoja, jotka pystyvät vastaanottamaan näin paljon virtaa kerrallaan.

Se, kuinka paljon tai vähän virtaa sinulla on jäljellä latauksen aikana, vaikuttaa myös latausnopeuteen. Lataus on hitaampaa, kun akku on täysin tyhjä ja siinä vaiheessa kun se on lähes täysi. Siksi on tehokkainta ja nopeinta ladata akku, kun kapasiteettia on 20 – 80 %.

Lämpötila

Jokainen, jolla on ollut puhelin mukanaan hiihtoreissulla, tietää, että ulkolämpötila vaikuttaa akkuihin. Kylmällä säällä akun kapasiteetti pienenee ja kantama lyhenee.

Lämpötila vaikuttaa myös akun lataukseen. Kun akut ovat kylmiä, ne eivät myöskään lataudu yhtä nopeasti kuin lämpiminä. Joissakin autoissa on mahdollisuus akun esilämmitykseen siten, että sen latauslämpötila on optimaalinen (noin 30 C), kun saavut latausasemalle.

Näin latausnopeus on suurempi kuin jos et pysty lämmittämään akkua ensin.

Sähköauton lataaminen kotona

Sähköauton lataus kotona

Jos aiot ostaa sähköauton, on erittäin kätevää, että kotona on latausmahdollisuus. Voit perustaa ajamisen lataamiseen kodin ulkopuolella, mutta se on sekä olennaisesti kalliimpaa että vähemmän kätevää kuin jos voi yhdistää auton latausasemaan kotiin tultuaan.
On kuitenkin joitakin sääntöjä ja asioita, jotka on otettava huomioon, kun sähköautoa ladataan kotona. Kyse on ensisijaisesti turvallisuudesta – sekä sinun että auton.

Mitä sääntöjä on olemassa?

Se, mikä on teknisesti laki ja mikä suositus, ovat tässä yhteydessä kaksi eri asiaa. Yksityishenkilöiden on teknisesti laillista ladata pistorasiasta — kunhan siinä on ns. ylivuotosuoja 10A, maadoituskytkin ja erillinen kurssi.

Sähkölaitteita koskevia määräyksiä Norjassa hallinnoiva DSB neuvoo kuitenkin kaikkia sähköauton omistajia asentamaan erillisen latauspisteen.

Nykyaikaisten sähköautojen lataamisen pistorasiasta pitäisi olla vain hätäratkaisu, jota voidaan käyttää, kun olet muualla kuin kotona tai mökillä. Mutta kaikkiin muihin paikkoihin, joissa lataat säännöllisesti, kannattaa asentaa latauspiste.

Latauspiste

Latauspisteitä on useissa eri malleissa ja hintaluokissa, mutta yhteistä niille on, että ne käyttävät omaa kaapelia ja kommunikoivat suoraan auton kanssa.

Kun käytät latauspistettä, latauskapasiteetti on myös suurempi kuin jos käytät pistorasiaa – mistä tulee yhä tärkeämpää sitä mukaa kun sähköautoihin tulee isompia akkuja.

Se, millaisesta tehosta eri latauspisteet selviävät, vaihtelee. Eroavaisuuksia on myös siinä, millainen teho sinulla on mahdollisuus liittää siihen.

Muistathan, että latauspisteet ovat sähkölaitteita ja niiden asennukseen vaaditaan sähköasentaja.

Latauspisteen hinta asennuksineen on 15-20 000 kruunua riippuen siitä, mitä on tehtävä ja minkä laturin valitset.

Latausaika

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kotona kestää vaihtelee sen mukaan, mitä menetelmää käytät ja millainen auto sinulla on.

Yleisesti modernin, suhteellisen suurella akulla varustetun sähköauton, joka ladataan pistorasiasta, akun ”täyttö” kestää erittäin kauan. Jos lataat näin, auton on oltava monesti latauksessa useita päiviä, mikä ei ole useimmille kovinkaan kätevää.

Useimmissa tapauksissa kotilaturi pystyy maksimissaan antamaan 7,4 kW:n tehon. Toisin sanoen 74 kWh:n akun lataaminen kestää noin 10 tuntia — mikä riittää suurimalle osalle.

Paljonko sähköauton lataaminen kotona maksaa?

Se, kuinka paljon sähköauton lataaminen kotona maksaa, vaihtelee luonnollisesti sen mukaan, kuinka iso akku on ja mikä sähkön hinta on ladattaessa.

Sähkö on hinnoiteltu, kuten useimmat tietävät, kilowattitunteina, ja akut mitataan samoin. Siksi on suhteellisen helposti hahmottaa, paljonko juuri oman sähköauton lataaminen maksaa, jos on hyvä käsitys sähkön hinnasta.

Yleisesti ottaen nyrkkisääntönä voi pitää, että kotona lataaminen maksaa noin yhden kruunun kWh:a kohden. Se tarkoittaa, että sähköauton 80kWh:n akun lataaminen täysin tyhjästä täyteen maksaa noin 80 kruunua.

Sähköauton lataaminen matkalla

Sahkoauton Lataaminen Matkalla

Vaikka suurin osa sähköautoista ladataan kotona suurimman osan ajasta, tulee myös tilanteita, joissa joudut lataamaan matkan varrella tai muualla.

Yleisesti ottaen matkan varrella lataaminen on suhteellisen yksinkertaista – yhdistät autoon ja aloitat latauksen käyttämällä niin sanottua lataussirua tai mobiilisovellusta. Latauksen kesto vaihtelee useiden samojen tekijöiden perusteella kuin kotona ladattaessa: Kuinka paljon virtaa laturi voi luovuttaa, kuinka paljon auto pystyy vastaanottamaan, kuinka paljon virtaa akussa on kun lataus alkaa tai kun lataus päättyy sekä lämpötila.

Salamalataus

Salamalataus on, kuten nimikin vihjaa, nopein latausmuoto. Ei kuitenkaan ole olemassa tarkkaa määritelmää siitä, mitä pidetään salamanlatauksena.

Voidaan sanoa, että latausasemat, jotka voivat tuottaa yli 50 kW:n tehon, ovat salamalatausasemia. Ne käyttävät tasavirtaa tuottamaan auton tarvitseman suuren sähkömäärän.

Nykyään on salamalatausasemia, joiden teho on jopa 350 kW, mutta on mahdollista, että niiden osuus jatkaa kasvuaan tulevina vuosina.

Mitä suurempi latausaseman teho on, sitä nopeammin auto latautuu – edellyttäen, että auto pystyy vastaanottamaan laturin tuottaman maksimivirran.

Pikalataus

Pikalataus on yhtä askelta salamalatausta alempana ja käyttää myös tasavirtaa auton lataamiseen.

Pikalatausasemia on paljon eri puolilla maata ja niiden teho vaihtelee. Yleisesti ottaen kaikki tasavirtaa (joko CCS, CHAdeMO tai Teslan superlaturi) käyttävät ja teholtaan alle 50 kW luokitellaan pikalatureiksi.

Normaali lataus

Niin kutsuttu normaali lataus käyttää 2-tyypin pistoketta, ja on se, jota käytät, jos sinulla on latauspiste kotona. Näitä löytyy myös useimmilta julkisilta kaupunkien ja taajamien latausasemilta, ja ne pystyvät tuottamaan jopa 22 kW:n tehon.

Lataus pistorasiasta

Latauksen pistorasiasta tulisi olla vain hätäratkaisu useimmille sähköautojen omistajille. Hyvällä suunnittelulla ja aktiivisella pikalatureiden tai tavallisten lataustolppien käytöllä tarpeen pitäisi olla pieni — mutta silti voi laskea väärin.

Silloin joutuu lataamaan tavallisella pistorasialla, mutta on syytä muistaa, että nykyaikaisissa sähköautoissa sen kestää yleensä erittäin kauan. Siten tämän käyttäminen hätäratkaisuna on ehkä fiksuinta, kunnes on riittävästi virtaa päästäkseen seuraavalle ”kunnolliselle” latausasemalle.

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa?

Salama- ja pikalatauksen hinta vaihtelee suhteellisen paljon eri palveluntarjoajien välillä, ja monissa tapauksissa se myös vaihtelee samassa paikassa maksutavan mukaan.

Hinnoittelumalleja on lähtökohtaisesti kolme:

  • Hinta kilowattitunnilta
  • Minuuttihinta
  • Näiden yhdistelmä

Salamalataus on kallein latausmuoto, ja täällä hetkellä kaikki operaattorit veloittavat kilowattien käytöstä — joko vain niistä tai yhdistettynä käytettyyn aikaan.

Osalla operaattoreista hinta on sama salamalataukselle ja pikalataukselle, kun taas toiset veloittavat pikalatauksesta hieman vähemmän.

Normaali lataus on tasaisesti paljon halvempaa kW:a ja minuuttia kohden, mutta lataaminen kestää yleensä erittäin kauan. Joissakin kaupungeissa oli aiemmin ilmainen lataus sähköautoille, mutta useimmat ovat nyt siirtyneet maksullisuuteen. Nämä ovat kuitenkin usein huomattavasti edullisempia kuin kaupalliset toimijat.

Nämä hinnat perustuvat halvimpaan vaihtoehtoon ja tarkoittavat pääsääntöisesti lataussirua tai omaa mobiilisovellusta. On myös mahdollista aloittaa lataus ja maksaa tekstiviestillä, mutta yleensä se on jopa vieläkin kalliimpaa.

Virta loppu

Vaikka suunnittelisi kuinka hyvin, koskaan ei voi olla täysin varma siitä, että mitään odottamatonta ei tapahdu ja virta loppuukin tien päällä.

Kun akku alkaa olla tyhjä, saat sitä yleensä ilmoituksen suhteellisen varhain. Monet modernit sähköautot antavat silloin automaattisesti ohjeet, miten pääset lähimpään latauspisteeseen ennen kuin on liian myöhäistä – niin kauan kuin se on mahdollista.

Vähitellen myös auto menee hätätilaan. Tämä tarkoittaa, että autossa on hyvin rajallinen teho ja yleensä auto ei kulje yhtään nopeammin kuin enintään 50 km/h. Se säästää virtaa ja saatat päästä latausasemalle saakka.

Jos autosta loppuu virta kokonaan, on tärkeä kiinnittää huomiota turvallisuuteen. On parempi pysähtyä parkkipaikalle, jos siihen on mahdollisuus, kuin ottaa riski ja jäädä keskelle tietä. Jos jäät keskelle tietä, sinun on noudatettava samoja turvallisuusrutiineja kuin jos olisit osallisena törmäyksessä: Pue heijastinliivi päälle, laita hätävilkut päälle ja aseta varoituskolmio ennen kuin soitat apua.

Jos soitat meille Viking pelastuspalveluun numeroon 0100-2424 tai tilaat verkosta tiepalvelun, autamme sinut helposti lähimmälle pikalatausasemalle, niin että pääset jatkamaan matkaa.

Tärkeimmät asiat sähköauton lataamisessa

  • Akku latautuu nopeiten, kun latausta on 20-80 %. Alle 20 % ja yli 80 % latauksella se etenee hitaammin.
  • Akku latautuu parhaiten, kun sen lämpötila on optimaalinen.
  • Kun lataat kotona, sinun on aina käytettävä siihen tarkoitettua latauspistettä.
  • Lataus pistorasiasta on vain hätätilanteita varten.
  • Nyrkkisääntö on, että kotona lataaminen maksaa yhden kruunun kWh:a kohden.
  • Pikalataukselle on kolme standardia: CCS, CHAdeMO ja Tesla
  • Salamalataus tuottaa yli 50 kW, Pikalataus tuottaa yli 22 kW ja tätä alhaisempi latausteho on normaalia latausta.
  • Latauksen hinta tien päällä vaihtelee, mutta halvinta on käyttää sovellusta tai lataussirua.
  • Suunnittele hyvin, jotta virta ei lopu kesken matkan varrella.
  • Jos virta loppuu, voit soittaa meille Viking:iin numeroon 0100-2424, jotta voimme kuljettaa auton lähimmälle pikalatausasemalle.