Sähköauton lataus kotona vai matkalla? Nämä asiat on hyvä tietää

Punainen sähköauto latautumassa latausasemalla kahdella tyylitellyllä puulla taustalla.

Mietitkö, onko kotona oltava latauspiste, jos aiot hankkia sähköauton? Tai miten lataat kaikkein tehokkaimmin? Tässä on tarpeellinen opas kaikille uusille sähköauton omistajille.

Yhä useampi hankkii nyt ensimmäisen sähköautonsa, ja silloin kysymyksiä riittää – etenkin lataamiseen liittyen. Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää? Mitä eroa on pikalatureilla ja suurteholatureilla? Tarvitseeko kotona olla oma latauspiste?

Näihin kysymyksiin on hyvä saada vastaukset, olitpa sitten vasta harkitsemassa sähköauton ostoa tai jo ajamassa ensimmäisillä kilometreilläsi.

Tämä sinun on tiedettävä akuista ja sähköautoista

Sähköautot ovat monella tapaa yksinkertaisempia kuin perinteiset bensiini- tai dieselmoottorilla kulkevat autot. Sähkömoottorissa on vai muutamia osia verrattuna bensiini- ja dieselmoottoreiden satoihin osiin. Akut ovat suhteellisen monimutkaisia, mutta käyttäjänä niihin voi suhtautua sinänsä kuten muihinkin akkuihin – vain laajemmassa mittakaavassa.

Sähköauton akuista puhutaan mielellään, mutta todellisuudessa sähköautoissa on akkupaketit. Useammat solut on pakattu yhteen suuremmiksi osiksi – jotka puolestaan kootaan kokonaiseksi akuksi.

Sähköauton lataaminen kotona

Piiroskuva sähköauton lataamisesta taloon kytketyn kaapelin kautta.

Jos suunnittelet sähköauton hankintaa, kotilatausmahdollisuus tuo merkittävää mukavuutta. Vaikka voit ladata autoa myös julkisissa latauspisteissä, se on yleensä sekä kalliimpaa että vähemmän vaivatonta kuin lataaminen kotona – esimerkiksi yön yli.

Kotilatauksen käyttöönotossa on kuitenkin tärkeää huomioida tietyt säännöt ja turvallisuusnäkökohdat. Kyse ei ole vain käyttömukavuudesta, vaan ennen kaikkea sinun ja ajoneuvosi turvallisuudesta.

Mitkä säännöt ja lait koskevat sähköautojen latausta?

On tärkeää erottaa, mikä on laissa määrättyä ja mikä on vain suositus. Yksityishenkilö saa teknisesti ottaen ladata sähköautoa tavallisesta pistorasiasta, kunhan siinä on ylivuotosuoja (10A), maadoitus ja erillinen sulake.

Tämä tulisi kuitenkin nähdä vain tilapäisenä tai hätävararatkaisuna – esimerkiksi mökillä tai satunnaisesti muualla. Kaikkiin kohteisiin, joissa sähköautoa ladataan säännöllisesti, suositellaan vahvasti kiinteän latauspisteen asentamista.

Latauspiste kotiin

Latauspisteitä on tarjolla eri malleissa ja hintaluokissa, mutta yhteistä niille on, että ne käyttävät omaa kaapelia ja kommunikoivat suoraan auton kanssa. Tämän ansiosta lataus on turvallisempaa ja tehokkaampaa kuin tavallisesta pistorasiasta.

Latauskapasiteetti on myös suurempi, mikä on entistä tärkeämpää, kun sähköautojen akkukoot kasvavat. Latauspisteen tarjoama teho ja mahdollisuutesi hyödyntää sitä riippuvat mm. kodin sähköliittymästä.

Latauspisteen asennuksen saa suorittaa vain valtuutettu sähköasentaja. Hinta vaihtelee riippuen kohteesta, laturin mallista ja asennustarpeista.

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kotona kestää?

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kotona kestää vaihtelee sen mukaan, mitä menetelmää käytät ja millainen auto sinulla on.

Latausaika riippuu sekä autosta että lataustavasta. Jos lataat sähköautoa suoraan pistorasiasta, voi täyteen lataaminen kestää useita vuorokausia – tämä ei ole useimmille käytännöllinen vaihtoehto.

Kotilaturit tarjoavat tyypillisesti maksimissaan 7,4 kW:n lataustehon. Esimerkiksi 74 kWh:n akun lataaminen kestää silloin noin 10 tuntia, mikä riittää hyvin yönylilataukseen.

Paljonko sähköauton lataaminen kotona maksaa?

Se, kuinka paljon sähköauton lataaminen kotona maksaa, vaihtelee luonnollisesti sen mukaan, kuinka iso akku on ja mikä sähkön hinta on ladattaessa.

Sähkö on hinnoiteltu, kuten useimmat tietävät, kilowattitunteina, ja akut mitataan samoin. Siksi on suhteellisen helposti hahmottaa, paljonko juuri oman sähköauton lataaminen maksaa, jos on hyvä käsitys sähkön hinnasta.

Vuonna 2023 sähköauton kotona lataaminen maksoi noin 19.3 snt/kWh (vuoden 2023 keskihinta, lähde: energia.fi). Se tarkoittaa, että sähköauton 80kWh:n akun lataaminen täysin tyhjästä täyteen maksaa noin 15,44 euroa.

Sähköauton lataaminen matkalla

Kuvitus sähköauton lataamisesta latausasemalla, taustalla kaksi tyyliteltyä puuta.

Vaikka suurin osa sähköautojen latauksista tapahtuu kotona, tulee tilanteita, joissa on tarpeen ladata autoa matkan varrella tai muualla kodin ulkopuolella.

Yleisesti ottaen tien päällä lataaminen on melko yksinkertaista: yhdistät latauskaapelin autoon ja aloitat latauksen joko latausavaimella (RFID-siru) tai mobiilisovelluksella. Latauksen nopeus riippuu useista samoista tekijöistä kuin kotona:

  • Latausaseman antotehosta
  • Auton vastaanottokyvystä
  • Akun varaustasosta latauksen alkaessa
  • Lämpötilasta

Paljonko sähköauton lataaminen maksaa latauspisteellä?

Teho- ja pikalatauksen hinta vaihtelee merkittävästi eri palveluntarjoajien välillä. Monesti hinta voi vaihdella jopa saman aseman sisällä riippuen siitä, millä maksutavalla lataus aloitetaan.

Hinnoittelumalleja on lähtökohtaisesti kolme:

  • Hinta kilowattitunnilta
  • Minuuttihinta
  • Näiden yhdistelmä

Teholataus eli niin kutsuttu salamalataus on tyypillisesti kallein latausmuoto. Tällä hetkellä kaikki merkittävät toimijat veloittavat siitä vähintään kilowattituntien mukaan, usein myös yhdistettynä minuuttipohjaiseen veloitukseen.

Joillain operaattoreilla teholatauksen ja pikalatauksen hinta on sama, kun taas toisilla pikalataus (esim. 50 kW) on hieman edullisempaa.

Normaalilataus (AC-lataus) on selvästi edullisempaa niin kilowattituntia kuin minuuttia kohden, mutta latausaika on huomattavasti pidempi. Useissa kunnissa ja kaupungeissa tarjottiin aiemmin ilmaista julkista latausta, mutta nykyään suurin osa näistä on siirtynyt maksulliseksi – tosin hinnat ovat yhä usein alemmat kuin kaupallisten latausoperaattorien.

Edullisimmat hinnat saa yleensä käyttämällä operaattorin omaa mobiilisovellusta tai RFID-latausavainta. Latauksen voi usein käynnistää myös tekstiviestillä, mutta tämä maksutapa on yleensä kalliimpi kuin sovellus tai lataussiru.

Virta loppu?

Vaikka suunnittelisi kuinka hyvin, koskaan ei voi olla täysin varma siitä, että mitään odottamatonta ei tapahdu ja virta loppuukin tien päällä.

Kun akku alkaa olla tyhjä, saat sitä yleensä ilmoituksen suhteellisen varhain. Monet modernit sähköautot antavat silloin automaattisesti ohjeet, miten pääset lähimpään latauspisteeseen ennen kuin on liian myöhäistä – niin kauan kuin se on mahdollista.

Vähitellen myös auto menee hätätilaan. Tämä tarkoittaa, että autossa on hyvin rajallinen teho ja yleensä auto ei kulje yhtään nopeammin kuin enintään 50 km/h. Se säästää virtaa ja saatat päästä latausasemalle saakka.

Jos autosta loppuu virta kokonaan, on tärkeä kiinnittää huomiota turvallisuuteen. On parempi pysähtyä parkkipaikalle, jos siihen on mahdollisuus, kuin ottaa riski ja jäädä keskelle tietä. Jos jäät keskelle tietä, sinun on noudatettava samoja turvallisuusrutiineja kuin jos olisit osallisena törmäyksessä: Pue heijastinliivi päälle, laita hätävilkut päälle ja aseta varoituskolmio ennen kuin soitat apua.

Jos soitat meille Viking pelastuspalveluun numeroon 0100 2424 tai tilaat verkosta tiepalvelun, autamme sinut helposti lähimmälle pikalatausasemalle, niin että pääset jatkamaan matkaa.

Tärkeimmät asiat sähköauton lataamisessa

  • Akku latautuu nopeiten, kun latausta on 20–80 %. Alle 20 % ja yli 80 % latauksella se etenee hitaammin.
  • Akku latautuu parhaiten, kun sen lämpötila on optimaalinen.
  • Kun lataat kotona, sinun on aina käytettävä siihen tarkoitettua latauspistettä.
  • Lataus pistorasiasta on vain hätätilanteita varten.
  • Pikalataukselle on kolme standardia: CCS, CHAdeMO ja Tesla.
  • Salamalataus tuottaa yli 50 kW, Pikalataus tuottaa yli 22 kW ja tätä alhaisempi latausteho on normaalia latausta.
  • Latauksen hinta tien päällä vaihtelee, mutta halvinta on käyttää sovellusta tai lataussirua.
  • Suunnittele matkasi, jotta virta ei lopu kesken matkan varrella.
  • Jos virta loppuu, voit soittaa meille Viking:iin numeroon 0100 2424, jotta voimme kuljettaa auton lähimmälle pikalatausasemalle.